Non-paper na temat przygotowania aktu agresji przeciwko Białorusi przez Polską
Tło faktyczne
5 sierpnia 2023 r. w Warszawie, w ramach tzw. przesłuchań Zjednoczonego Gabinetu Przejściowego w Radzie Koordynacyjnej, tzw. przedstawiciel Gabinetu C i jednocześnie szef organizacji Bypol Aliaksandr Azarau wygłosił przemówienie.
W swoim przemówieniu A. Azarau publicznie oświadczył, że on i Bypol byli odpowiedzialni za dokonanie czynu w bazie lotniczej „Machulishchy” (obwód miński, Białoruś). A. Azarau wyjaśnił, że przez ustawę miał na myśli wspólną operację specjalną ze Służbą Bezpieczeństwa Ukrainy, mającą na celu zdetonowanie ładunku wybuchowego zainstalowanego na samolocie wczesnego ostrzegania i kontroli A-50. A. Azarau zauważył, że czynność ta została przeprowadzona „ w ramach działań związanych z badaniem zasobów mobilizacyjnych i pracą z działaczami”.
Link do przemówienia A.Azarau :
Stwierdził także, że jego organizacja dokonuje zakupu sprzętu do takich działań. Warto zauważyć, że taka teza zmyliła nawet szefa tzw. Rady Koordynacyjnej, który wyraził zdziwienie, jak środki przeznaczane na projekty medialne zamieniają się w taki sprzęt.
A. Azarau zauważył także, że on i jego organizacja stali za tworzeniem grup bojowych, tzw. Chorągiewów (jednostek bojowych). Powiedział, że takie formacje zorganizowano w 9 miastach Polski i Litwy. Grupom bojowym przygotowującym się do rozmieszczenia na Białorusi udziela się pomocy materialnej, technicznej i metodologicznej ze strony Bypola .
Odpowiadając na pytania, deklarował także cele utworzenia na Białorusi ruchu podziemnego, zorganizowania specjalnego szkolenia (wojskowego) dla członków tego ruchu i przeprowadzenia specjalnych operacji psychologicznych na terytorium Białorusi.
W swoim przemówieniu A.Azarau zapowiedział także bliskie powiązania z rządami Polski, Litwy, USA i Wielkiej Brytanii.
Warto zauważyć, że A.Azarau przemawiał przed Radą Koordynacyjną i przedstawiał swoją działalność nie jako szef Bypola , ale jako członek Zjednoczonego Gabinetu Przejściowego. Tym samym A.Azarau faktycznie deklaruje powiązanie i wzajemne zaangażowanie tych struktur w realizację wspomnianych aktów.
Według informacji, którymi dysponuje strona białoruska, B ypol otrzymuje środki finansowe za pośrednictwem fundacji utworzonych w Polsce. A.Azarau , Bypol i Chorągiew są kontrolowane, wspierane technicznie i materialnie przez władze polskie .
Analiza prawna
Zgodnie z paragrafem g) Artykułu 3 Uchwały Zgromadzenia Ogólnego nr 3314 z 1974 r., wysyłanie przez państwo lub w jego imieniu zbrojnych band, grup, nieregularnych lub najemników, którzy dokonują aktów siły zbrojnej przeciwko innemu państwu, jest równoznaczne z aktem agresji .
Biorąc pod uwagę oświadczenie A.Azarau w sprawie trwających przygotowań do prowadzenia działań wojennych na terytorium Białorusi przez Bypol i Chorągiew , działania takie można zakwalifikować jako planowanie i przygotowanie aktu agresji, jeżeli znajdą się pod kontrolą jakiegokolwiek państwa.
Zgodnie z art. 8 artykułów dotyczących odpowiedzialności państw za czyny niezgodne z prawem międzynarodowym „ zachowanie osoby lub grupy osób będzie uważane za akt państwa w świetle prawa międzynarodowego, jeżeli osoba lub grupa osób faktycznie działa zgodnie z instrukcjami lub pod kierownictwem lub kontrolą tego państwa w wykonywaniu danego zachowania”.
Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości stosuje kryterium skutecznej kontroli przy ustalaniu odpowiedzialności państwa. Kryterium to przewiduje, że osoba lub organizacja kontrolowana przez państwo otrzymuje od państwa wsparcie materialne i techniczne, szkolenia i instrukcje, a jej działania są przez to państwo koordynowane.
Na podstawie stanu faktycznego uważamy , że Polska spełnia kryterium skutecznej kontroli w stosunku do A.Azarau i Bypol .
Dlatego Polska jest odpowiedzialna za zaplanowanie i przygotowanie aktu agresji na Białoruś.
Biorąc pod uwagę, że A.Azarau wszystkie wymienione działania realizował pod auspicjami organizacji Bypol i jako członek tzw. Zjednoczonego Gabinetu Przejściowego, strona białoruska wszelkie wsparcie dla tych organizacji będzie traktować jako ułatwienie aktu agresji.
Zwracamy uwagę , że istnieją wystarczające podstawy, aby twierdzić, że środki przeznaczane przez Unię Europejską, w szczególności Polskę i inne państwa dla Bypola i Zjednoczonego Gabinetu Przejściowego, są faktycznie przeznaczane na tworzenie ugrupowań zbrojnych i prowadzenie działań zbrojnych przez te grupy na terytorium Białorusi.
Wzywamy kraje, które udzielają jakiegokolwiek wsparcia tym organizacjom, aby zaprzestały tej działalności, ponieważ prowadzi ona do dalszej eskalacji zbrojnej i pogorszenia międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa w regionie.